ZÁKLADY SPORTOVNÍ VÝŽIVY

PŘÍJEM ENERGIE PŘED VÝKONEM

Vždy mě překvapí, když vidím, jak málo lidí jí a pije před výkonem a během něho. Stejně jako do auta nejdříve nalijete benzín a teprve pak vyjedete, musíme organismu před výkonem dodat energii. Tělu před tréninkem dodá jídlo. Konzumace jídla před výkonem plní hlavní funkce:

1) Pomáhá při prevenci hypoglykemie a zmírňuje její příznaky, které negativně ovlivňují výkon (závratě, nadměrnou únavu, zhoršené vidění, nerozhodnost)

2) Pomáhá zklidnit žaludek, vstřebat část žaludečních šťáv a zahnad hlad.

3) Dodává svalům energii, a to jak sacharidy, které sníte s dostatečným předstihem tak, aby se mohly uložit ve formě glykogenu, tak i sacharidy přijatými do jedné hodiny před výkonem, které se dostanou do krve a zásobují energií mozek.

4) Zklidňuje mysl vědomím, že tělo je dobře energeticky zásobeno.

Mnoho lidí přesto úmyslně trénuje s prázdným žaludkem, protože se domnívají, že cvičení s prázdným žaludkem podporuje spalování tuků. To je sice pravda, ale předpokládají že když spálí více tělesného tuku, více tuku jim ubude. Omyl. Aby došlo k úbytku tuků, je nutné vytvořit energetický deficit za celý den. Zda spalujete tuky nebo sacharidy, to je méně důležité. Pravda je, že sníte-li před tréninkem svačinu, budete mít dostatek energie, můžete cvičit intenzivěji a déle, a díky tomu spálíte více energie. Intenzivější cvičení přispěje k většímu energetickému deficitu.

Celý článek

POTRAVINOVÉ DOPLŇKY A SPECIÁLNÍ SPORTOVNÍ POTRAVINY

Kdysi bylo běžné, že sportovci jedli vyváženou stravu založenou na přírodních potravinách banánech, pomerančového džusu, těstovinách, špenátu, kuřecím mase. Dnes tvoří základ stravy mnoha sportovců energetické tyčinky, proteinové prášky, sportovní nápoje a potravinové doplňky. Přežívají na sacharidech, bílkovinách, aminokyselinách a vitamínových tabletách. Jídlo si nevychutnávají, neznají radost z dobrého jídla a příjemných chvil strávených společně s rodinou a přáteli. Sportovci se snaží využít vše, co jim poskytne výhodu oproti soupeřům, a reklama se je snaží přesvědčit, že průmyslově připravené sportovní potraviny jsou pro optimalizaci zdraví a výkonnosti tím nejlepším (což je však přinejmenším sporné). Průmyslové sportovní potraviny mají ve sportovní výživě bezpochyby své místo, ale měli by být využívány v pravý čas a vhodným způsobem. Reklama na komerční sportovní produkty nabízí zvýšení výkonu, ale nepřehlédněte prosím fakt, že přírodní potraviny obsahují složky, které spolu reagují ve velmi komplexních vazbách a pozitivně tak ovlivňují vaše zdraví. Konzumace potravin v podobě co nejbližší jejich přirozenému stavu je pro zdraví, prevenci onemocnění a zvyšování výkonnosti zdaleka tím nejlepším. Zelenina, ovoce, celozrnné výrobky, libové maso, nízkotučné mléčné výrobky, ořechy, a luštěniny jsou bohaté na vytamíny, mineráli, vlákninu, bílkoviny, tuky, sacharidy, antioxidanty a fytochemikálie, které sportovci potřebují aby zůstali ve hře.

Celý článek

ZÁKLAD

Abyste byli stále ve formě, stačí pravidelně cvičit a přiměřeně se stravovat. Když ale chcete svoji formu zlepšit a vytvarovat postavu, je třeba výrazně přidat v posilovně, upravit jídelníček a uzpůsobit svůj denní režim.
Důležité je dodržovat zásady správné výživy - jíst pravidelně a malé porce, nekonzumovat večer sacharidy, nejíst knedlíky, ale rýži, vyhýbat se tučným potravinám, zbytečně nezatěžovat tělo těžko stravitelnými jídly. Pokud ovšem chcete shodit, musí tělo víc energie vydávat než přijímat. Jestliže máme během dne stálý pocit hladu, jste na dobré cestě. Metabolismus funguje. Aby cvičení mělo viditelný efekt, je třeba cvičit minimálně třikrát týdně. Posilování je dobré na budování svalové hmoty a tvarování postavy. Pro intenzivní spalování tuku je nutné zařadit ještě hodinový kardio trénink minimálně 3 - 4krát týdně. kombinací obou metod je kruhový trénink. Taková forma cvičení je současně tvarovací i shazovací. Pokud nechcete rovnou na závody, není třeba přidávat další samostatný kardio trénink.

Celý článek

Kontaktujte mě