OVOCE A ZELENINA

BANÁNY

Banány jsou jednou z organických potravin zcela mimořádně bohatých na minerální látky a vitamíny. Jsou hodnoceny jako superpotravina.

1. Tryptofan a serotonin

Vysoké hodnoty obsahu tryptofanu, jedné z osmi esenciálních aminokyselin, které si tělo neumí vytvořit a získává je z potravy. Tělo tuto látku dále transformuje na serotonin. Určitá část serotoninu ovlivňuje psychické naladění. Jeho nedostatek způsobuje psychické podráždění, poruchy spánku a další problémy (syndrom nedostatku serotoninu).

2. Posílení nervové ochrany

Vysoký obsah vitamínu B6 posiluje nervovou soustavu. Kromě toho chrání před diabetem druhého typu, redukuje otoky, pomáhá v produkci bílých krvinek.

3. Když trpíte chudokrevností

Vysoký obsah železa. Pomocník v boji proti chudokrevnosti.

 

4. Žádný vysoký tlak

Vysoký obsah draslíku a nízký obsah solí – uznávaný prostředek snižování krevního tlaku, ochrany před infarktem a mozkovou mrtvicí.

5. Pevné kosti

Zabraňují ztrátě vápníku, odvápňování kostí a zubů.

6. PMS

Příznivě ovlivňují hladinu krevního cukru, čímž snižují svalovou únavu a napětí, zmírňují příznaky premenstruačního syndromu i ranní nevolnosti a udržují v rovnováze energii.

7. Dobré trávení

Pektin obsažený v banánech spolupůsobí při trávení a napomáhá očištění organismu od toxických látek a spolu se značným objemem vlákniny působí proti zácpě. Banány jsou navíc přírodní probiotikum. Příznivě působí i při průjmu.

8. Pálí vás žáha?

Banány můžete jíst i při žaludečních vředech, neboť jsou velmi šetrné k žaludeční stěně. Působí také jako přírodní antacidum, ulevují při pálení žáhy.

9. Antioxidanty

Obsahují velké množství antioxidantů, a chrání tak před volnými radikály, autoimunitními onemocněními a chronickými chorobami.

10. Zrak jako ostříž

V banánové slupce je velké množství luteinu, který chrání zrak před degenerativními změnami. Můžete ji povařit (stačí 10 minut) a rozmixovanou pít s trochou vody.

A to není vše!

To ani zdaleka není všechno. Vysoký obsah draslíku a hořčíku spolu s velkým množstvím B vitamínů pomáhá při odvykání kouření. Pokud vnitřek banánové slupky přiložíte a fixujete na bradavici, máte velkou šanci se jí zbavit. Stejně tak účinná je banánová slupka na hmyzí kousnutí nebo vyrážku. Vnitřní stranou slupky si můžete čistit zuby – účinně je bělí.

Slupka z banánů nepomáhá jen lidskému organismu, ale i rostlinám. Její vnitřní stranou zbavíte skvěle prachu pokojové rostliny. Sázíte-li rajčata, oviňte jejich kořeny lehce banánovou slupkou. Dopřejete jim tím bohatý zdroj výživy po celou dobu vegetace. Vůni banánové slupky nesnášejí mšice. Zkuste lehce pod povrch země kolem růžových keřů zahrabat banánové slupky. Máte velmi dobrou šanci, že nebudete muset použít chemii. Stopové prvky ve slupce navíc růžím neobyčejně svědčí.

A pokud vám tohle všechno ještě nestačí, zkuste si banánovou slupkou přetřít boty. Pak lehce přejeďte měkkým hadříkem – a uvidíte, co to znamená mít naleštěnou obuv.

 

 

Celý článek

ŘEPA

Zejména červená, je bohatým zdrojem kyseliny listové, hořčíku, draslíku a mědi. Řepa také obsahuje více prekurzorů a oxidu dusnatého, než ostatní druhy zeleniny. Během několika okamžiků se z ní v organismu uvolní oxid dusnatý, který pomáhá rozšiřovat cévy a prospívá celkovému průtoku krve. Tento zvýšený průtok krve poskytuje svalům více kyslíku a živin, které se dostávají do svalů díky řepě snadněji. Řepa nemusí být vždy červená. Můžete narazit na žlutou nebo zlatou.

Celý článek

ANANAS

Obsahuje látky, které podporují hojení a urychlují růst svalů po cvičení. Ananas je bohatý na vitamin C, tj. antioxidant, který hraje významnou roli při růstu, regeneraci a hojení tkání. Pomáhá regenerovat a udržovat zdravé chrupavky a kosti. Ananas obsahuje též vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu, vitaminy skupiny B, pomáhající při tvorbě červených krvinek, a mangan, tj. minerálii, kterou lidské tělo potřebuje jen ve stopovém množství, ale v dnešních, technologicky zpracovaných potravinách ji najdeme sotva. V čem ananas naprosto vyniká, je to, že obsahuje enzym bromelin. 
Bromelin pomáhá při trávení proteinů a také potlačuje záněty při svalových zraněních (tzv. enzimoterapie). Zdravotní účinky má jak čerstvý, tak konzervovaný ananas i šťáva, jen dávejte pozor, aby byly bez přidaného cukru.

Celý článek

Kontaktujte mě