DRUHY VITAMINŮ

O tom, že je ovoce a zelenina zdravá, protože obsahuje vitaminy, se učí už ty nejmenší děti. Víte ale opravdu, jaké druhy vitaminů existují a co všechno umí? A co se nám může stát, když jich budeme jíst málo? Zkuste si představit své oblíbené jídlo ne jako lahůdku, ale jako množinu živin a vitamínů. Dá našemu tělu všechno, co potřebujeme? Pojďte to zjistit sami.

OVŠEM POZOR NA UMĚLÉ VITAMINY!
Lidé, kteří chtějí doplnit vitaminy ve svém těle, jdou nejčastěji tou nejrychlejší a nejsnadnější cestou. Kupují si proto nějaký multivitaminový potravní doplněk. Je to pochopitelné protože všude kolem nás je spousta reklam, které je ukazují jako spásu pro tělo. Realita je ale poněkud jiná. Dlouhodobé užívání potravinových doplňků s vitaminy totiž může zvýšit zdravotní rizika. Problémem je to, že se v těchto výrobcích z 90% používají synteticky vyráběné vitaminy. Běžně v přírodě najdeme vitaminy vždy ve společnosti s mnoha dalšími aktivními látkami, například minerály, které tělu pomáhají je využívat. Uměle vyráběné vitaminy je ale nemají a často jsou bez upotřebení vylučovány v moči nebo se ukládají v tuku, kde fungují v podstatě stejně jako toxické látky. Nejlepší je proto vitaminy získávat z potravin, luštěnin, celozrnného pečiva a ryb.
 

ODHALTE VŠECHNY TAJE VITAMINŮ

VITAMIN ...A...

ÚČINKY: Je důležitý pro správnou funkci zraku a pomáhá například proti sleposti a zdokonaluje vnímání barev. Podporuje však také růst, je důležitý pro správný vývoj buněk sliznic a kosti. Tělu také pomáhá při likvidování toxických látek, které vznikají při látkové výměně. 
RIZIKA: Nedostatek vitamínu A způsobuje náchylnost očních spojivek, způsobuje také rohovatění a šupinatění kůže. Rizikem je však i předávkování, které může způsobit jaterní otravu. Nicméně potraviny ani tablety takové množství vitaminu neobsahují. Doporučená denní dávka je 1 mg.
KDE JEJ NAJDEME:
žitný chléb, rajčata, rebarbora, cibule, kapusta, květák, mrkev, čerstvé okurky, zelené saláty, pivní kvasnice, špenát, čerstvé brambory, rýže, bílá řepa.

Celý článek

VITAMIN ...B1...

ÚČINKY: Slouží k udržení dobré funkce nervového systému a duševní rovnováhy. Navozuje optimismus, pomáhá překonávat stresové situace a dále napomáhá k posílení paměti, zmírňuje mořskou nemoc a posiluje chuť k jídlu.
RIZIKA: Klasickými příznaky nedostatku vitaminu B1 jsou vyčerpanost, srdeční obtíže a otupělost. Doprovází jej také nechutenství, nervozita a podrážděnost spojená s přecitlivělostí na hluk.
KDE JEJ NAJDEME: vodní meloun, slunečnicová semínka, vepřové maso, pivovarské kvasnice, med a ořechy.

Celý článek

VITAMIN ...B2...

ÚČINKY: Je důležitý pro zdravou pokožku, vlasy a nehty, ovlivňuje také schopnost vidění za šera. Navíc posiluje srdce a pomáhá při vyšší fyzické námaze. Ovlivňuje také správnou látkovou výměnu, činnost nervové soustavy a mozku.
RIZIKA: Nedostatek tohoto vitaminu se projevuje například trhlinkami ústních koutků. Mezi závažnější komplikace patří záněty hlasivek, šupinatění kůže, záněty spojivek a světloplachost.
KDE JEJ NAJDEME: mléko, vejce, ústřice, špenát, brokolice, houby.

Celý článek

VITAMIN ...B3...

ÚČINKY: Řídí hladinu krevního cukru, udržuje zdravou kůži, pomáhá ke správné funkci nervů a zažívání. Zmírňuje stavy úzkosti, nespavost a deprese. Bez vitaminu B3 nemůže pracovat mozek. Pomáhá likvidovat cholesterol a tuk v krvi a zlepšuje ohebnost kloubů a jejich hojení při artritidě.
RIZIKA: Dlouhodobý nedostatek tohoto vitamínu může způsobit onemocnění zvané pelagra, kterou provází zánět jazyka a ústní dutiny, nevolnosti, zvracení, průjmy a křeče.
KDE JEJ NAJDEME: tuňák, játra, krocan, semena slunečnice, arašídy, černé pečivo, fazole, hrách, pšeničné klíčky, pivovarské droždí.

Celý článek

VITAMIN ...B5...

 

ÚČINKY: Tento vitamin pomáhá například při hojení ran, také účinně snižuje hladinu cholesterolu a odstraňuje únavu. Lékaři jej používají na léčbu pooperačního šoku, protože potlačuje infekci a podporuje tvorbu protilátek.
RIZIKA: Při nedostatku vitaminu B5 pociťuje člověk únavu s potřebou spát i během dne. Mohou nastat potíže se zažíváním, zácpou a ztrátou chuti k jídlu. Objevit se může také podráždění, nespokojenost a zesláblost.
KDE JEJ NAJDEME: maso, játra, ledviny, melasa, ořechy, rýže, pivovarské kvasnice, zrniny, otruby.
 

 

Celý článek

VITAMIN ...B6...

ÚČINKY: Tento vitamin napomáhá hlavně v prevenci srdečních onemocnění a je také velmi důležitý pro celkový správný růst a rozmnožování buněk v těle. Podílí se také na látkové výměně a správném fungování nervové soustavy. Posiluje imunitu.
RIZIKA: Nedostatek vitaminu B6 se projevuje cukáním víček a mravenčením končetin, zapomnětlivostí, únavou a nespavostí. Mezi hlavní příznaky patří i vznik podélných rýh na nehtech. Vážnými projevy jsou záněty jazyka, rtů a nervů.
KDE JEJ NAJDEME: banány, meloun, rajčata, brokolice, špenát, brambory, rýže.

Celý článek

VITAMIN ...B9...

ÚČINKY: Vitamin B9 je důležitou složkou při tvorbě krve. Zcela nezastupitelný je však v těhotenství, kdy napomáhá zdravému vývoji lidského plodu. Zlepšuje také mentální funkce člověka a jeho emoční zdraví. Je důležitý pro zdravé srdce a cévy.
RIZIKA: Nedostatek vitaminu B9 způsobuje krevní anémii, která se projevuje potížemi s trávicím traktem, únavou, nechutenstvím, nevolností, průjmem, zvracením, vypadáváním vlasů či bolesti jazyka.
KDE JEJ NAJDEME: pivní kvasnice, fazole, obilniny, ořechy, špenát, brokolice, kadeřávek, telecí játra, červená řepa.

Celý článek

VITAMIN ...B12...

ÚČINKY: Vitamin má vliv na nervové buňky, psychiku a je důležitou součástí tvorby krve. Je potřeba také při zpracování bílkovin, tuků a cukrů. Zajišťuje ochranu cévního řečiště a tím zmírňuje dopady aterosklerózy a dalších onemocnění cév a srdce.
RIZIKA: Nedostatek vitaminu se nejčastěji projevuje únavou, brněním končetin, oslabenými reflexy, bolestí svalů a kloubů. Mohou se objevit i deprese, dezorientace a drobné poruchy paměti. Nedostatkem trpí hlavně vegetariáni a lidé, kteří nadměrně pijí alkohol.
KDE JEJ NAJDEME: vejce, mléko, sýry, maso, zvířecí vnitřnosti (ledvinky, játra a srdce) a mořské řasy.

Celý článek

VITAMIN ...C...

ÚČINKY: Tento, zřejmě nejznámější, vitamin pomáhá zmírnit projevy nachlazení a umí také značně zkrátit dobu, kdy nachlazení pociťujeme. Kromě toho chrání Náš organismus před různými pohmožděninami, modřinami a krevními výrony a pomáhá jako prevence před vážnými srdečními chorobami.
RIZIKA: Pokud organismu chybí vitamin C, pociťují lidé únavu, podrážděnost a trpí častěji infekcemi a žaludečními problémy. Při dlouhodobém nedostatku může přijít krvácení z dásní, objevují se krevní výrony a chudokrevnost.
KDE JEJ NAJDEME: mango, pomeranč, citrón, grapefruit, jahody, kiwi, zelenina.

Celý článek

VITAMIN ...D...

ÚČINKY: Tento vitamin ovlivňuje růst kostí a zubů, pomáhá posilovat kosti a také hojit zlomeniny. Tlumí množení buněk, ale podporuje jejich zrání. Důležitou roli hraje také v těhotenství, kdy pomáhá při správném vývoji plodu.
RIZIKA. Nedostatek vitaminu D se projevuje hlavně u lidí, kteří se dlouhodobě vyhýbají slunci. Nejkritičtější je v dětství, kdy může narušit růst chrupavek, kostí a zubů. Kosti jsou pak měkké a snadněji se zlomí. lámavost a řídnutí kostí se může projevit i u dospělých.
KDE JEJ NAJDEME: ryby, mléko, vejce.

Celý článek

Kontaktujte mě