RYBY NESMÍ CHYBĚT V JÍDELNÍČKU

Jak najít rovnováhu mezi omega-6 a omega-3 mastnými kyselinami?
Všude si můžete přečíst, že máte jíst více tučných ryb. Ale které to jsou a proč je jejich konzumace tak přínosná? Tučné ryby jsou výborným zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin - esenciálních látek, které si tělo samo vytvářet nedokáže. Většina lidí západní civilizace však přijíma mnohem více omega-6 mastných kyselin než omega-3. Vyvážené množství těchto mastných kyselin hraje důležitou roli v tvorbě hormonů, které patří do skupin eikosanoidů, prostaglandinů, leukotrienů a tromboxanů. Někteří se domnívají, že v dávných dobách, než člověk začal potraviny výrazně upravovat, byl poměr těchto kyselin ve stravě 1:1. Jiné studie podporují ty, kteří tvrdí, že původní poměr byl 3-4:1. Ať už byl tento poměr jakýkoliv, jasné dnešní doporučení zní: začněte přijímat více omega-3 mastných kyselin! Technologicky zpracované potraviny totiž většinou obsahují příliš vysoké množství omega-6 mastných kyselin. Dobrým příkladem jsou některé průmyslově vyráběné rostlinné oleje. Slunečnicový olej obsahuje pouze omega-6 a kukuřičný olej dokonce vykazuje poměr 46:1 ve prospěch omega-6. Velký rozdíl v příjmu těchto dvou mastných kyselin vede prokazatelně k vyššímu výskytu zánětů a onemocnění, jako jsou rakovina a autoimunitní onemocnění. Příjem tučných ryb a především těch, které žijí volně, je velmi důležitý nejen k vyrovnání této rovnováhy mastných kyselin, ale také kvůli obsahu rybího tuku.

ULOVTE SI SVÉ OMEGA-3:
SARDINKY:
obsahují vysoké mnošství vitamínu B12, vitamínu D a selenu. Dodají asi 25 g bílkovin ( na 100 g ) a 11 g tuku, z některých připadají 2 g na omega-3 mastné kyseliny.

LOSOS:
Je plný vitamínu A, B, D a také minerálních látek - vápníku, železa, fosforu a selenu. 100 g lososa obsahuje 22 g bílkovin a 6 g tuků, z toho 2 g omega-3 mastné kyseliny.

MAKRELA:
Je úžasným zdrojem vápníku, draslíku a hořčíku, které podporují látkovou výměnu. Obsahuje také množství vitamínů. 100 g masa makreli vám dodá 19 g bílkovin a 9 g tuků, z toho jsou 2g omega-3 mastné kyseliny.

TUŇÁK:
Obsahuje 24 g bílkovin a asi 1 g tuku na 100 g masa. Přibližně 20 - 30% z celkového množství tuků tvoří omega-3 mastné kyseliny. Tuňák dodá vašemu tělu také potřebné vitaminy skupiny B a selen.

Kontaktujte mě