BALANČNÍ POMŮCKY 

Balanční pomůcky se využívají ke stimulaci silových schopností ve dvou základních variantách.

1) v rámci core tréninku jsou zaměřené na stimulaci svalů v oblasti tělěsného jádra (zapojují hluboký stabilizační systém).

2) slouží jako podložky pro stimulaci velkých svalových skupin bez zátěže nebo se zátěží.

Balanční pomůcky, využívané hojně v core tréninku, rozvíjejí svalovou koordinaci, odstraňují svalovou nerovnováhu, podporují uvědomění si polohy těla a v nespolední řadě ke zpestření a zkvalitnění posilovacího tréninku. Řada pomůcek se původně využívala k rekonvalescenci poúrazových stavů. Pomůcky fungují na stejném principu pod různými názvy. Popíšu Vám tedy hlavní typy nejpoužívanějších prostředků, které se osvědčily a jsou používány např. v atletickém tréninku k rozvoji silových a koordinačních schopností.

 

NEJPOUŽÍVANĚJŠÍ BALANČNÍ POMŮCKY

VZDUCHOVÉ ÚSEČE (podložky)

Podložky kruhového nebo oválného tvaru jsou naplněny vzduchem, čímž se zvyšuje jejich nestabilita ve všech směrech. Jsou vyrobeny z měkkého plastového materiálu různé tuhosti opatřeného na svrchní části protiskluzovým povrchem pro senzomotorickou stimulaci. Mezi populární úseče plněné vzduchem patří v poslední době balanční polokoule známé jako bosu. Jedná se o kulový vrchlík z měkkého plastu uzavřený rovnou plošinou z tvrdého materiálu. Může být používán vyklenutou stranou nahoru i dolů. Pokud spočívá na rovné základně, může se na něm cvičit podobně jako na fitballu, balančních polštářích či overballu. Když je převrácen kulatou stranou dolů, stane se z něj nestabilní, vratká plocha která má využití jako ostatní kulové úseče.

Celý článek

VELKÉ NAFUKOVACÍ MÍČE

Gymasntický míč, známý také pod názvem gymball, fitball, švýcarský, stabilizační nebo rezistenční balon, se poprvé objevil v roce 1960 jako hračka pro děti. Brzy se ale stal účinným pomocníkem fyzioterapeutů při rekonvalescenci pacientů po úrazech. Cvičení na míči nám umožní aktivace i těch svalových skupin, které obvykle neposilujeme. Cvičení dokáže pozitivně působit na celí axiální systém, který slouží vzpřímenému držení těla a tvoří jeho pohybovou bázi. Cviky jsou vysoce efektivní převážně díky tomu, že míč slouží jako nestabilní základna. Při cvičení na míči vyžaduje rovnováhu každý pohyb a z toho vyplývá, že zaměstnává mnohem více svalů než provádění ve stoje pevně na obou nohách. Při sedu nebo lehu na nafukovací míč, nebo když na něj položíme nohy, musíme zapojit svaly středu těla (břišní přímé i postranní, zádové a hýžďové), abychom udrželi tělo i míč na místě. Tím přispíváme nejen k vyladění této partie, ale zárověň posilujeme svaly, které podpírají páteř. Míč je také univerzálním nástrojem pro posilování jednotlivých svalových skupin. Provádíme-li například zdvihy se zátěží místo na lavičce na balonu, izolujeme a procvičujeme konkrétní svaly včetně těch na pažích, ramenou, zádech a nohou. Obrovský kulatý povrch umožňuje položit tělo na různá místa, můžeme se posouvat nahoru nebo dolů, a tím sami korigovat (zvyšovat nebo snižovat) obtížnost cviku. Kvůli zachování správné polohy je u většiny cviků vhodné mít k dispozici míč odpovídající výšce naší postavy. Některé míče bývají označeny stupěm odolnosti. Pro cvičení se zátěží je třeba si pořídit vysoce rezistentní míč. 

Celý článek

LANOVÝ ZÁVĚSNÝ SYSTÉM TRX

  

se skládá z nastavitelných popruhů opatřených sadou karabin, zakončených madly pro ruce či nohy. Pomůcka je universální použitelná pro postavy s různou výškou a hmotností do 150kg. Samotné cvičení probíhá tak, že jedna část těla je vždy na pevné nebo labilní podložce a druhá je zavěšená na závěsném sistému. Cvičí se většinou z vlastní hmotností těla. Dá se využít i zátěž v podobě přidaného odporu jiného cvičence nebo si cvičenec může např. při stimulaci svalů dolních končetin zvýšit náročnost cviků použitím zátěžové vesty. Závěsný systém stimuluje nejen svalové partie, které jsme zvyklí procvičovat, ale zapojí i svaly, o kterých jste dosud nevěděli! Cvičením na TRX se zlepšuje i koordinace pohybů a rovnováha, proto je vhodný skoro pro každého.

VÝHODY TRX:

1) k posilování se využívá většinou hmotnost vlastního těla

2) výborný pomocník pro zábavné a kreativní posilování celého těla

3) intenzitu lze dobře nastavovat změnou postoje cvičence oproti závěsnému bodu

4) jednoduchost umýstění, TRX lze zavěsit prakticky kdekoliv

Ve světě tento prostředek vyžívá mnoho profesionálních sportovců, vojenské a policejní oddíly a v poslední době mají závěsný systém i v řadě posiloven, v některých fitnes centrech a sportovních klubech.

Celý článek

Kontaktujte mě